Saturday 30 March 2013

Jeput

Assalamualaikum suma.

Hari ni aku nak kongsi bekfes aku dengan roomate2 kesayangan hamba :D
Walaupun makanan ni simpe tapi bagi aku sesuatu benda tu akan jadi sedap dan luar biasa jika dibuat dengan kasih sayang dan  keikhlasan.

meh, aku kongsi resepi nenek moyang nie.

korang hanya perlukan 


tepung gandum


sedikit garam. jangan buh banyak tu t konpem kena darah tinggi



air masak / mineral



minyak masak utk goreng






sedikit ikan bilis


bawang besar yang dipotong halus-halus


campurkan tepung, bawang, ikan bilis dan garam. gaul bagi sebati



dan gorengkan dalam minyak yang panas macam ni 
                                     

 dan dah ciap

meh makan suma.

aktiviti masak memasak ni hanya boleh dilakukan pada waktu hujung minggu ja. kalau angpa masak hari-hari lain konpem kena marah sebab kejadian blackout akan terjadi kerana kekurangan elektrik. tambahan pula, suhu kemarahan akan meningkat darjahnya apabila waktu tersebut adalah minggu utk menghantar assigment.
pasti akan kedengaran ada orang menjerit di luar
" tak paham bahasa ke masak kat hostel x boleh, menyusahkan orang je!"
dah otomatik tu jatuh ke bawah, naikkan je la ke atas, yang ko suka menjerit tu kenapa?
senang je kan aku cakap sebab x kena kan aku.yang pasti aku dah kenyang.hehehehe...
p/s : jangan selfish ye

oooopppps...lupa nak cakap jeput ni ore kelate ja pggil,aku pggil cucur tepung ja :D









No comments:

Post a Comment