Saturday 9 March 2013

Jum Jadi GENIUS


Selalu ja kan apa yang kita belajar hanya kekal sampai jawab exam ja. Lepas ja keluar dari dewan exam otak jadi ringan ja kan. Kenapa jadi macam tu? Aku pun tak taw sampailah aku jumpa buku ni hujung tahun lepas. 

Buku ni amat-amat menarik dan membina motivasi diri kita. So, jom lah ramai2 beli buku ni kalau anda mahu jadi genius. Walaupun buku tu cakap "Rahsia jadi genius di sekolah rendah" tapi ilmu kat dalam amat2 berguna sampai anda tua. Tak percaya? Beli dulu, Baru Korang Tahu :)

Dalam buku ni aku jumpa tips dari cerdik pandai bagaimana beliau boleh jadi genius dan apa yang kita belajar hari ini akan kekal dalam ingatan kita sampai bila2 apabila cara yang kita gunakan itu betul. Jom, aku kongsikan bersama korang.

Aku lupa nama cerdik pandai itu sebab buku tu tertinggal dekat umah, tapi tips tu ada dalam hp aku.

Katanya kita hanya perlu ulangkaji 5x ja untuk membuatkan apa yang kita belajar tu kekal dalam ingatan. Mula2 :


  1. baca semula apa yang kita belajar selepas 10 minit kita dapat ilmu tu. maksudnya, abes ja kelas terus ulangkaji. nak potpet potpet tu tunggu dlu.hihihi
  2. 1 hari selepas ulangkaji pertama
  3. 1 minggu selepas ulangkaji pertama
  4. 1 bulan selepas ulangkaji pertama
  5. 3 bulan selepas ulangkaji pertama
Walau bagaimanapun, ulangkaji pertama itu yang paling penting.

untuk dapatkan lagi tips yang boleh membuatkan anda jadi genius, silalah beli buku tersebut.
"setiap perkara yang kita lakukan dengan bersungguh-sungguh, in syaa Allah kejayaan pasti akan menjadi milik kita walaupun pada awalnya kita terpaksa tempuhi kesakitan dan kepedihan"

No comments:

Post a Comment