Saturday 30 June 2012

You Are What You Read

You Are What You Read, Kamu adalah apa yang kamu baca. Mesti korang pernah dengar kan ayat ni?


Dulu, masa zaman sekolah menengah dulu, masa form 1 form 2 aku suka beli dan baca majalah REMAJA. Aku pun tak tau kenapa aku suka. Mungkin waktu tu kita tengah naik kan, remaja la katakan. Lepas baca ja mesti akan terpengaruh. Mesti aku nak beli semua benda yang mereka paparkan dalam majalah tu. Yelah, dorang pakai cantik, aku pun nak cantik gak la.heheheh..macam dorang. Aku sedar dorang bukan cantik pun, sebab mekap tebal2 then diphotoshopkan. So aku cantik lagi la kan. Natural beauty.hehehehe...tapi aku terpengaruh gak sebab minda kita dok kena sogok dorang cantik lagi. so kena beli ni beli tu untuk jadi cantik macam dorang.  Sampai la aku kena tegur ngan mak aku sebab tak baca buku sekolah asyik baca majalah ja. Hari tu last la aku beli majalah tu.


Lepas tu, aku form 3, form 4, form 5 aku suka beli majalah berbentuk ilmiah lak. Aku suka baca Dewan Siswa, dan seangkatan dengannya la. Nak sebut aku lupa lak sebab dah lama aku tak baca majalah tu. Masa tu BM aku deret A dan karangan aku sentiasa jadi karangan contoh. Alhamdulilah. Sebab selalu dapat A aku pun bercita-cita nak jadi penulis. Tapi aku lalai, aku lupa, nak jadi penulis hebat aku perlu banyak membaca. Akhirnya, BM aku tersungkur rebah ke bumi di dalam sijil STPM. Dapat B+ ja. huhuhuhuhu. Hari ini, aku tengah nak gilap balik la. Aku harap masih ada lagi sisa saki baki bakat terpendam tu. Ada bakat Ker?  Bakat tak penting. Yang penting rajin. Minat akan datang kemudian. Macam korang tak suka seseorang. kalau hari-hari cakap, jumpa, mesej lama-lama suka tu akan timbul gak. Macam tu jugak la menulis pun. Hari-hari asah lama-lama akan tajam. Percaya atau tak just do it, and you will see the result.


Sekarang, aku suka baca majalah berbentuk islamik lak macam Gen-Q, Solusi dan buku-buku keluaran PTS. Alhamdulilah, semakin dibaca benda tu semakin mengasak jiwa aku untuk berubah. Hari-hari akan pikir dan mendesak untuk berubah. Betullah pepatah yang mengatakan you are what you read!


Dan saat ini, aku baru ja lepas tengok youtube pasal tutorial makeup. Maka membuak-buak la naluri ni untuk pakai mekap lak. Macam cantik ja pakai eyeliner, maskara, eyeshadow bagai tuuuuhhh....hehehehe. dan sekarang ini you are what you see larh =P

No comments:

Post a Comment