Sunday 20 May 2012

Selamat hari Ibu + selamat Hari Guru

Rasanya tak terlambat lagi kan aku nak wish selamat hari ibu dan selamat hari guru. Lagipun, tiap-tiap hari adalah hari mereka. Mengapa kita perlu specifickan hari tu kan. 


Mak aku adalah cikgu pertama aku. Mak aku yg ajar aku abc 123. Aku ingat lagi masa kecik-kecik dulu mak aku tulis besar-besar atas kad manila pastu tampal kat dinding.lepas tu aku main cikgu-cikgu dengan abang aku n adik aku. Jadi cikgu tu aku lar..hehehe..(cita-cita aku dari dulu sampai sekarang). Masa tengah masak pon mak aku dok ngajar aku lagi. Hebat kan mak aku? hehehe.. Masa kecik-kecik dulu aku tak pandai tulis huruf B. Perut B mesti akan jadi buncit. Suma orang suka gelak kat aku. Mak aku ja tak. Mak cakap takpa, practise make perfect. Aku dulu pun tak pandai sebut huruf H. Aku rasa aku sebut betul dah tapi mak aku kata salah. Last-last aku marajuk aku masuk tido.Mak aku tetap sabar dengan aku. Kalau mak aku putus asa rasanya sampai sekarang aku tak boleh sebut huruf H agaknya... Keluar ja dari hospital dulu,masa baby lagi aku dah buat hal dah. 2 bulan aku nangis tanpa henti. Kesian mak, nak makan pun tak boleh. Abg aku lagi kecian sampai orang lain kena jaga dia la sebab mak kena jaga aku sorang ja masa tuh..huhuhuhu.aku sayang mak aku. Aku janji aku takkan buat mak aku kecewa dengan aku. aku tak sanggup tengok mak menangis sendirian sebab aku.Aku nak jadi anak yang baik. I.Allah...



Ibu,
Betapa mulianya dirimu
Sanggup berkorban 
Masa dan tenaga
Sanggup berkorban
Harta dan wang ringgit
Sanggup berkorban 
Jiwa dan raga
Demi anak tercinta.


Ibu,
Kasihmu hingga ke syurga
Tidak mampu diucap oleh kata-kata
Tidak terbalas jasamu dengan harta benda
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Guruku yang baik
masih lagi mengajar
sedang aku kini sudah besar
dulu wajahnya muda
kini rambut memutih kepala
ada anak-anak muridnya
kini memegang jawatan tinggi
tidak kurang pula
bergelar usahawan berjaya.

Guruku yang baik
masih di situ
masih memandu kereta lama
masih menuju sekolah yang sama
tiada kelihatan jemu
dari air mukanya
tiada kedengaran bosan
dari suara bibirnya
dia gigih menggenggam
tanggungjawab yang diamanahkan.

Seorang guru tua
dia masih di situ
berdiri sebagai guru
menabur jasa-jasa
dialah pendidik bangsa!




No comments:

Post a Comment