Friday 6 January 2012

Aku x pernah sedar akan kehadiranmu

...Ya,aku x pernah akan kehadiranmu..Sampai la suatu hari itu,aku terjumpa kau di sebuah klinik yang aku aku x ingat nama di suatu kawasan Putrajaya Presint 1.Sejak hari itu la bawu aku tersedar kau sentiasa ada dengan aku.

Di suatu petang yang sunyi,selepas aku bangun tido.

"Husna,Along rasa Husna kena pergi klinik la.Demam Husna Along tengok sama ja.X kebah2 gak."

"Husna demam lagi ka Along?"

"Badan husna panas lagi ka Along?"Macam biasa la,aku x dapat nak bezakan badan aku nie panas ke x.Macam biasa jugak la seperti biasa jugak la aku x dapat nak bezakan sama ada kain yang aku jemur itu dah kering atau pon sejuk sebab terkena angin petang.Aku pon x tahu kenapa deria rasa aku jadi macam tu.

Aku rasa aku dah lega dah dari demam.Sebab tu aku datang Kolej balik.bajet nak study la.Time aku demam tu musim study week.Itu pon demam aku lega sehari sebelum aku datang sini.Selalu nya,aku demam sehari ja.Tapi laen pulak kali nie.Dah g amek ubat,dia cakap suhu aku dah normal.37'C.Macam badan orang x demam dah kan.Memang la,sebab aku g hospital pagi tu,aku demam semalam.hehe...

keesokannya,aku pon datang la Kolej.

"Husna x boleh cakap".Cakap aku dalam nada separuh berbisik kat Along n K.eta iaitu merangkat rumet aku.Bukan maen diorang gelak kat aku.Kijam betoi.Ya la,aku cakap banyak tiba2 datang jadi bisu.Huhu..

Malam keesokkannya,aku pergi la klinik.X tahan dah kot seharian aku tido.Seharian aku terbaring di atas katil usang UPM.

Di klinik yang aku lupa nama~
 "Kenapa dik?"
"saya demam,selesema,batuk,sakit tekak"

Dia pon cek la badan aku nie."Awak dah x demam dah,ada ckit2 ja".

"tekak saya"tanyaku dalam nada yang tersekat2.

"awak ada Tonsil,awk demam sbb benda itu membengkak la.Selalu ke jadi?"

"ha ah,selalu sangat.kadang2 sampai bernanah"

"hmm,bila awk dah sepenuhnya chat,dtg cinie balik utk buat operation"

Dalam hati aku cakap"operate?ohhh...tidak,aku x nak...

Alhamdulilah,selepas 2 3 hari aku sudah beransur sihat.

................................................................................................................
Tonsil tu apa eak?

Tonsil ialah organ imuniti yang menjalankan tugas saringan untuk jangkitan kuman ke atas tekak.Jika kita dijangkiti oleh kuman,tonsil menjadi penjaga pintu yang menghalang kuman tersebut daripada masuk ke dalam badan kita.



Antara gejala radang tonsil ialah:

  1. sakit tekak yang kadang2 sakit teruk
  2. tidak boleh atau sakit ketika menelan makanan
  3. demam yang kadang2 sangat tinggi
  4. sakit kepala dan sakit2 badan
  5. kadang2 ada bengkak pada leher
  6. mulut berbau
  7. tidur berdengkur
aku selalu no.1til no.4 jek.hehe...yang 3 lagi tu x kot.

cara nak merawat?

aku selalu g klinik dapat ubat sakit tekak yang macam lozenges tu jek dan ubat berkumur untuk matikan kuman .

pastu aku akan minum air masak banyak2.

kadang2 aku x demam,cuma bengkak ja.batuk ke apa bagai suma  xdak.pelik la jugak.

Nie la tonsil bagi sesapa yang x penah tahu...


teruk kan?aku penah jadi macam nie.tp kecik cket dr yang nie.
~dan aku x pernah tahu selama ini aku ada dengannya.Aku x pernah sedar akan kehadiran tonsil dalam hidup aku~

No comments:

Post a Comment