Wednesday 20 August 2014

Rezeki itu Misteri


Rezeki itu memang misteri. Kita memang tak akan tau apa yang kita akan dapat. Kita xtau kita akan kerja apa, ya...kita maen agak2 ja kita akan kerja tu kerja ni berdasarkan pendidikan kita.tapi sebenarnya kita tak tau pun betul ke kita akan kerja tu. Macam aku sekarang, aku pun tak tau akan kerja apa nanti, masa bila, di mana pun aku tak tau. Yang tau sekarang perlu usaha.

Kenapa aku cakap rezeki tu misteri?

Ya, betul2 misteri. Al-kisahnya, pagi tadi aku terlambat utk bersiap2 ke ofis olok2 aku a.k.a fakulti. Sepatutnya, 8.15 aku dh kena turun sebab 8.30 bas kolej akan gerak.setiap setengah jam bas akan jalan. Tapi, tadi aku trun 8.25 minit pagi. Mesti tak sempat laa sbb keja jalan kaki jauh.jauh sangat2. Mood utk buat tesis akan jatuh bersama2 titisan2 peluh di jalanan. Macam tu gambarab jauhnya perjalanan aku nk capai kejayaan. Tak apa kan dayah, itu rentetan untuk aku jadi orang kuat. Kalau senang2 ja dapat sesuatu, nanti aku nak cerita apa kat anak cucu aku nanti..tak ada modal pulak kan..."dulu tok mummy nak beli mini cooper ni susah tau, so bawak elok2 yaa..jangan bagi ada calar.kalau tak tok mummy luku kepala tu". Hahaha...

Ok la back to cerita pagi tadi..dah tau bus dah terlepas kan, aku pun jalan lenggang kangkung la ke bus stop atas tuu...dekat nk sampai gate kolej, nampak bus lalu...sure2 tu bkn bus kolej aku..tengok dalam tu penuh budak asasi. Pon..pon..pon!!! Pak cik picit hon.itu tanda suruh aku lari lari lari ke bus laa tuu..baik pak cik ni..dia nak berhenti amek aku..aku pun pecut 100 meter lari. Nasib pkai flat, kalau pkai heel mau terseliuh kaki yg memang dh terseliuh jatuh tangga...macam nak mintak simpati plak kan...

Ok, aku dah selamat sampai ofis. Sebelum pukul 9 aku dah thumbprint, maksudnya aku boleh thumb out pukul 5 petang.yuhuuu... selamat2. Sebab itu aku cakap rezeki kita tak tau kan..kadang2 kita dh hampir dh nk capai kejayaan tiba2 kita kena berlari sikit ja lagi utk grab kejayaan tu. Kadang2 kita dh pecut, tapi garisan penamat tak sampai2(kerja).. kenapa? Sbb rezeki tak sampai lagi..rezeki kot lain mayb.


Berjalan, merangkak, berlari, mengengsot, perLu untuk capai kejayaan,untuk capai apa yang kita nak.bukan mudah untuk mencapai bintang yang bergemerlapan, bukan mudah menyusun tangga ke angkasa..

No comments:

Post a Comment