Tuesday 20 November 2012

Maha Mendengar

Assalamualaikum buat awak, awak dan awak...

Dah lama aku tak menulis blog. Rasa janggal dan kekok pulak :D

Macam biasa aku tak tahu dari mana aku harus bermula...

Ohh...Ya... aku dah jadi budak akhir tahun dah dekat UPM nie...Alhamdulilah, tak lama lagi aku akan tamat pengajian degree aku. Doakan aku ya supaya aku dapat grad tanpa sangkut di bahagian mana-mana :D

Aku nie asyik senyum ja kan...hehehe..hakikatnya aku banyak menangis sem nie. Sehinggakan aku takut untuk memulakan hari esok dan hari-hari yang akan datang.

Nak tido nangis. Bangun tido pon nangis.

Semuanya kerana FYP.

Kenapa aku takut sangat dengan FYP nie.

Hanya satu ja alasannya.

Sebab aku tak disuap.Aku perlu makan menggunakan tangan aku sendiri.Semua perkara aku kena buat sendiri.

First proposal bab 1 aku kena reject! start hari tu lah aku mula menangis, menangis dan menangis.

My best friend aku cakap...ooopsss..buah hatilah. Sekarang dia dah nek 1 level... ;D dia cakap,,cakap aku tak boleh takut.Aku kena cuba, cuba dan cuba...aku tak boleh takut untuk berjaya.

Dan, alhamdulilah...akhirnya bab 1 aku diterima. Terima Kasih Ya Allah kerana kau Maha Mendengar.

Ya...Allah tak pernah jauh dengan kita. DIA sangat dekat dengan kita. Mohonlah dengan Allah nescaya Dia akan makbulkan permintaanmu.

Aku tak tahu macam mana nak cakap. Hanya orang yang pernah alami sendiri yang akan tahu.
Sangat aku berasa susah just cakap ja dalam hati " Ya Allah permudahkan urusan aku, jangan kau susahkan ya Allah,, tup2 buku yang aku cari aku jumpa setelah mengambil masa yang agak lama untuk mencari. Betulkan Allah tu Maha Mendengar.

Aku mengaku. Aku banyak lalai dalam mengingatiMu. Aku mohon keampunanmu Ya Rabbi.

Dan ini kisah aku dengan kawanku.

Hari tu aku dengan kawanku teringin sangat nak makan rambutan sehingga ada niat nak masuk amek dalam dusun UPM. Sekarang ni UPM musim buah, So memang gila la tengok buah2 dalam kawasan UPM nie...hehehee

Tapi, Allah cakap makanlah makanan yang halal,

Tengah bawa motor nak pi library, pak guard tahan kat pintu gerbang. Cuak r aku. Aku memang takut dengan polis2 dan pak guard nie walaupun hakikatnya aku lengkap dengan lesen dan helmet. ish,,, dia nak wat apa ngan aku nie.Rupa2nya, Dia tanya, makan rambutan tak? Bagai pucuk dicita ulam mendatang lah. Riang hati aku. Aku pun laju r jawab makan. Time tu pakcik-pakcik tengah kait buah. Dia cakap p la amek kat ctu.

Alhamdulilah, aku dan kawan aku dapat makan rambutan...

Betulkan, Allah itu Maha Mendengar.

Oleh itu, kesimpulannya di sini. Mintaklah pertolongan Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar. Bersesuaian dengan firman Allah dalam kitabnya,,, mintaklah kepadaku nescaya aku akan memperkenankan permintaanmu.

Jika kita rasa susah dalam melakukan sesuatu perkara, jika kita rasa sedih, jika kita rasa nak menangis
1) beristigfarlah
2)ucaplah lahaulawala kuwwata illah billah hil alim yil azim
3)ucaplah cukuplah Allah sebagai pelindungku.

I.Allah hati akan tenang :)


* Ya Allah, aku sayang dia. Aku mohon padamu jangan pisahkan kami berdua. Berilah kami ada jodoh, jodoh yang panjang sampai syurga. Ameen..dengarlah doa hatiku ini. 

No comments:

Post a Comment