Saturday 3 March 2012

A letter of Love

A letter of love
Salam semua.Aku namakan post kali ini sebagai a letter of love.Apa yg akan aku ceritakan dalam post a letter of love adalah berkenaan apa yang aku belajar dalam usrah.Oleh itu,aku akan menulis setelah aku diusrahkan oleh kakak naqibah aku,kak zu.Insan yang dijadikan oleh Allah untuk menjadi perantaraan antara aku dan DIA.
Hari ini aku belajar tentang ayat 186 surah al-Baqarah yang bermaksud :

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.


Ya,Allah berada sangat dekat ngan kita berbanding dengan orang kita rasa dirinya sudah terlalu dengan dengan kita.Tapi Allah lagi dekat.Lagi dekat.
Apabila kita ditimpa musibah anggaplah itu satu ujian dariNya untuk kita.DIA menguji kita dengan pelbagai cara.Sama ada senang atau susah.Setiap hari kita diuji untuk mengukur sejauh mana kita cinta kepadaNya,cinta kepada kekasihNya,Nabi akhir zaman,Muhammad SAW.

Usrah malam ni betul-betul memberi makna kepadaku.Kenapa aku perlu sedih?kenapa aku perlu takut?kenapa aku perlu takut dengan masa depan?kenapa aku perlu takut,takut akan kehilangan orang yang aku sayang?takut orang yang aku rindu x ingat aku lagi?Jawapannya:Allah sedang menguji aku untuk melihat sejauh mana aku boleh bersabar.

Firman Allah :
Mintalah kepadaKu,nescaya Aku akan memperkenankan permintaanmu.

Doa senjata orang mukmin.Mintalah kepadaNya.Dia akan makbulkan doamu dalam pelbagai cara.Kadang-kadang kita x sedar doa kita telah dimakbulkan.Sebab kita manusia yang mudah lupa.Kita ingat kepadaNya apabila kita berada dalam kesusahan dan kita lupa kepadaNya apabila kita di beri kesenangan.
Kadang-kadang kita tertanya-tanya kenapa doa kita lambat dimakbulkan...jawapannya

“Allah rindu untuk mendengar suara kita mengadu padaNya”

Oleh itu,janganlah sesekali berputus harap denganNya.Jangan pernah berhenti berdoa kerana doa itu boleh mengubah segala-galanya.Allah itu Maha Penyayang.Dia tidak akan menzalimi hambanya melainkan hambaNya itu menzalimi dirinya sendiri.

Aku hambanya yang lemah.Yang baik itu datang dari Allah.Yang buruk itu dari diri aku sendiri.Andai diri ini tersalah,tolong betulkan langkah aku supaya kita boleh sama-sama jalan beriringan menuju jalan yang diredhaiNya.

Hati kita akan mati jika kita tidak mengisinya dengan ilmu.Ibarat ikan di lautan seribu tahun hidup di air masin namun air masin itu tidak meresap ke dalam badannya tetapi apabila dia sudah mati sangat mudah masin garam itu meresap ke dalam isinya.Macam itu jugalah hati kita.Apabila dia mati,pelbagai anasir jahat akan mudah menyerangnya.

Sekarang aku sudah boleh tersenyum.Sabar itu indah kan awak.InsyaAllah,jika dia jodoh kamu,dia akan datang semula.Jika sebaliknya berlaku maka redhakanlah hatimu dengan setiap ketentuanNya.Allah x bagi apa yang kita nak,tapi dia bagi apa yang kita perlu.
Saya sayang awak kerana Allah.Oleh itu,saya relakan perpisahan ini demi sebuah perjuangan...

No comments:

Post a Comment