Tuesday 3 January 2012

mudahnya pahala itu

salam.

Semalam aku ikut budak2 nie g pasar malam sri serdang.Mula2 aku x nak ikut sbb aku malu.aku pakai skirt ngan t-shirt ngn slipar g toilet tuu...malu larh.sat gi nampak aku macam bibik indon x pon macam maid dari kemboja.dah la muka aku mixed kemboja.hihihi...lagi larh nmpak macam mai dari sana.haha...Tapi bila pikir2 balik baik aku ikut ley rasa air cond keta.tengah panas kot KL skg nie..hihi.

fuHHH,,,lega bila dapat rasa air-cond.sejuk la cket badan nie.

sampai kat sana aku nampak la pak cik nie.kesian dia.kaki dia kena potong.sedang mengemis meminta belas kasihan orang.Ntah kenapa tiba-tiba mata aku nie asyik dok pandang dia ja.macam-macam aku pikir.Dia xda anak2 ka?kalau ada mana anak2 dia?kenapa biar ayah dia macam tu...

nak menghulur beban utk ringankan beban dia,aku x mampu.aku x bawak 1 sen pon g psr mlm tu.miskin nya aku masa tu...huhu.So,aku pandang dia dan aku senyum ja la.Senyum tu sedekah jugak kan.

pastu teringat cakap mak aku "Allah nak bagi pahala kat kita senang sangat2.kadang2 Allah hantar orang tu tumpang kita keta.Bila kita hantar dia dgn ikhlas ke tempat yang dia nak g tu Allah pon bagi lar pahala kat kita".

senang kan?

tapi kenapa kita susah sangat nak bantu orang?

kenapa berat sangat tangan kita nak tolong orang?

kenapa kita sombong sangat?

kenapa kita ego sangat?

sedangkan semua benda kita pinjam dari Allah.

tak malu kan kita?dah la pinjam dari Allah,pastu kita kedekut pulak tu?

selalu kita cakap"aku tolong dia bukan dapat apa pon".

Ya Allah,hinanya kita.Semua perkara kita mengharapkan balasan.

sedangkan kita tahu kan

"tangan memberi itu lebih baik dari tangan yang menerima".
"more u gives,more u gets back".

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."

(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)


 

No comments:

Post a Comment